Message 04179 [Homepage] [Navigation]
Thread: oxdeT04179 Message: 1/1 L0 [In index]
[First in Thread] [Last in Thread] [Date Next] [Date Prev]
[Next in Thread] [Prev in Thread] [Next Thread] [Prev Thread]

[ox] Free Music Definition (was: Ich glaub, ich k?nnte einen Virus verschick t haben!)



Hi, Sabine und alle!

Mon, 10 Dec 2001 17:03:15 [PHONE NUMBER REMOVED] schriebst du: 
Bei Software ist mir der Begriff frei auch noch klar, aber bei
Musik, Text, Bild? Was bedeutet da das "frei"?

Ich habe gestern einen Entwurf einer "Free Music Definition" an 
die Free Music Mailingliste auf gaos.org geschickt. Es ist eine 
veränderte Version der Debian Free Software Guidelines...

Originalversion:
http://www.debian.org/social_contract.en.html#guidelines

Änderungen:

 o Als sprachliche Anpassungen wird "software" ersetzt durch
   "art" und "program" durch "work". Debian-spezifische Verweise
   sind analog zur Open Source Definition verallgemeinert.

 o Zu Punkt 6 wird hinzugefügt:

    | The license must allow to display the work, to recitate, to
    | perform or otherwise demonstrate it, to broadcast it and to
    | make it perceptible from a recording or broadcasting.

   Daß eine Lizenz diese Dinge nicht verbietet, reicht für
   Nicht-Software nicht aus.
   
 o Punkt 4 führt zu Lizenzinkompatiblität. Also besser weg damit.

 o Punkt 2 (Source Code) ist problematisch:

   o In "Source Code" und "Binary" zu unterscheiden ist nur dann
     sinnvoll, wenn das Binary mittels eines compiler-artigen
     Programmes vollautomatisch aus dem Source Code entsteht
     (z.B. eine WAV-Datei aus einem XM). D.h. der Stand der
     Technik bedingt Werke ohne Sourcecode. Eine freie Lizenz
     dürfte solche Werke als Derivat eines Werkes mit Source
     Code nicht verhindern.

   o Möglicherweise wird ein Binary ganz oder auszugsweise
     manuell weiterverarbeitet (z.B. durch Sampling). Es wäre
     dann Schikane, den Source Code des Binarys weitergeben zu
     müssen. Eine entsprechende Ausnahme könnte jedoch durch
     minimale manuelle Veränderung absichtlich ausgenutzt werden.

   o Manchmal steht die Größe des Sourcecodes in keinem
     Verhältnis zum Binary (z.B. 1 GB Cubase-Daten für 4 MB
     OGG-Musik)  
   
   Ich bin mir nicht sicher, ob man für Kunst die Forderung nach
   dem Source Code nicht komplett knicken und stattdessen als
   freiwilliges Qualitätsmerkmal ansehen sollte.

Tschüß,
Thomas
 }:o{#

Anlage: Entwurf

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Free Art Definition

1. Free Redistribution 

The license of a free work may not restrict any party from 
selling or giving away copies of the work as a component of an 
aggregate art distribution containing works from several 
different sources. The license may not require a royalty or 
other fee for such sale.


2. -


3. Derived Works 

The license must allow modifications and derived works, and must 
allow them to be distributed under the same terms as the license 
of the original artwork.


4. -


5. No Discrimination Against Persons or Groups 

The license must not discriminate against any person or group of 
persons.


6. No Discrimination Against Fields of Endeavor 

The license must not restrict anyone from making use of the 
work in a specific field of endeavor. For example, it may not 
restrict the work from being used in a business, or from 
being used for genetic research.

The license must allow to display the work, to recitate, to 
perform or otherwise demonstrate it, to broadcast it and to make 
it perceptible from a recording or broadcasting.


7. Distribution of License 

The rights attached to the program must apply to all to whom the 
program is redistributed without the need for execution of an 
additional license by those parties.


8. License Must Not Be Specific to a Certain Project 

The rights attached to the work must not depend on the 
work's being part of a certain art distribution. If the work is 
extracted from that distribution and used or distributed within 
the terms of the work's license, all parties to whom the work is 
redistributed should have the same rights as those that are 
granted in conjunction with the original art distribution.


9. License Must Not Contaminate Other Art

The license must not place restrictions on other art that 
is distributed along with the licensed art. For example, the 
license must not insist that all other works distributed on the 
same medium must be free art.


10. Example Licenses 

(None yet)
________________________________
Web-Site: http://www.oekonux.de/
Organisation: projekt oekonux.de


[English translation]
Thread: oxdeT04179 Message: 1/1 L0 [In index]
Message 04179 [Homepage] [Navigation]